Tecnologías y Métodos Para Exhibiciones Interactivas

Por Thomas Charveriat

       Duración:           2 horas

            Lugar:           Institut Universitari de l'Audiovisual (iua)

                     Universitat Pompeu Fabra

                     Area de França

Fecha y hora:           Viernes 11 de Febrero de las 16h hasta las 18h

         Método:           Conferencia

 

 

En esta conferencia, discutiremos las relaciones complejas que se desarrollan entre el artista, la audiencia y el entorno de una  instalación interactiva. Presentaremos a través de ejemplos concretos, las herramientas que le son disponibles al artista para perfeccionar la experiencia  interactiva de su instalación.  También veremos los factores importantes relativos al éxito de la instalación tal como el contexto, la presentación y los medios de difusión.

 


Primera Parte: Ejemplos y Demostraciones

 

A través de videos, fotos y páginas web, mostraremos las diferentes aplicaciones de la interactividad en diferentes instalaciones.

 

Thomas Charveriat y Frank Plant: modulo GSM, video tracking

Daniel Rozin: reconocimiento de imagen,”video tracking”, servo motor

Eric Singer: Max/Msp, electroimanes, motores paso a paso, FFT

Zack Simpson: video tracking, 3D modeling, C++

Jean-François Cantin: Trax, control de luz

Karsten Krejcarek :Max/Msp, modulo biofeedback

Mark Hansen: LCD/VFD, chatroom

Arthur Ganson: Mechanical gears

 

Para mas información puedes visitar una selección de proyectos interactivos:

http://www.montcada5.com/HTML/ArtInstallation.html

 


Segunda Parte: Clasificación del tipo de interactividad

 

En esta sección, intentaremos buscar el perfil de interactividad más adecuado a la instalación.

La interactividad-objeto:

Es el tipo de interactividad más sencillo, el usuario toca un botón, o entra en una zona, y se inicia una banda sonora o un video.

La interactividad como forma de actualización:

La interacción del usuario está procesada para generar otro tipo de interactividad. Esta actualización la realiza el espectador a partir de su propia historia, sus marcos cognitivos, sus determinantes culturales.

La interactividad como construcción didáctica:

La interacción es un ejercicio de construcción a partir de la selección y organización del material que hace el espectador, quien le da otro sentido a la instalación. Construir es jerarquizar, dar relevancia a determinados elementos, asociar.

La interactividad como forma de interpretación:

La interactividad supone una tarea activa que involucra al sujeto en la labor creativa; pero sobre todo, interactuar significa poner en movimiento códigos y sistemas de interpretación.

 


Tercera Parte: Herramientas

 

No fue la electrónica la que inventó la interactividad, sin duda la interactividad es una de las características fundamentales de los nuevos lenguajes digitales. En esta sección, intentaremos presentar algunas herramientas comúnmente utilizadas con el fin de crear una experiencia interactiva.

 

HARWARE:

-Controladores:

LaKitchen Kroonde: The Kroonde is a wireless, high speed, high precision data-acquisition system dedicated to real time applications. It can be used for live performance of dance, music, theater and other interactive applications using embedded sensors. ( http://www.la-kitchen.fr/kitchenlab/kroonde-en.html )

LEMUR: Lemur is a handy and modular touchpanel based controller designed for audio and multimedia real-time applications. Our technology associates multitouch capabilities with visual display. ( http://www.jazzmutant.com/lemur_overview.php )

The Eebody: The Eobody converts analog sensors into MIDI data, allowing a new level of interaction between your body and your computer. This small and rugged unit features 16 analog inputs with 10 bits of resolution, three assignable potentiometers, and four assignable switches. The unit is fully programmable via MIDI system exclusive and the included Eobody editor. Settings for each input include scaling, resolution, zoom, offset, and MIDI message type. A variety of sensors and switches are also available, including pressure, distance, light, temperature, and movement. From virtual instruments to installations, the Eobody gives a new dimension to live performance.

( http://www.eowave.com/eobody.php )

Para los incondicionales de la tecnología “homemade”, existe microcontroladores  fáciles de programar con infinidad de posibilidad.

Basic Stamp: http://www.parallax.com

 

SOFTWARE:

-Max/Msp : Principalmente destinado a los compositores, ingenieros del sonido y artistas de la síntesis musical, Max/MSP es un entorno visual de programación para la creación de aplicaciones musicales interactivas en tiempo real.  ( http://www.cycling74.com )

-PD (Pure Data): Versión gratuita de Max/Msp para plataformas Linux y Windows

( http://www.puredata.org )

-Jitter: Jitter es una colección de 135 objetos video, matrix y 3D para Max/MSP

Un “MUST” para reconocimiento de imagen video ( http://www.cycling74.com/products/jitter.html )

-eyesweb: software libre para procesamiento de imagen.

(http://www.eyesweb.org )

Trax software para ordenadores Macintosh. Es un secuenciador capaz de gobernar todos los productos de la casa Dataton con todas sus posibilidades. Posee 16 pistas independientes para controlar otras tantas cadenas de aparatos. La apariencia es muy agradable, pues la programación puede hacerse arrastrando iconos de los distintos aparatos. Permite ejecutar hasta 200 eventos/sg. Cuenta con tiempos de fundido, espera, etc. Y podemos conocer en todo momento el estado de cualquier device. También es posible enlazar comandos con Power Point y Macromedia Director.

(http://www.dataton.com )

 


Cuarta Parte: Medios de Difusión

 

La web, es una manera muy útil de exponer, hay una gran cantidad de galerías virtuales que le puede asegurar un mínimo de 100 visitantes al día:

 

http://www.rhizome.org  afiliación gratis por 1 mes, 5€ por un año. Una fuente de información para cualquier artista, tales como becas, aplicaciones para exposiciones, y también una gran colección de proyectos interesantes.

 

Otras galerias virtuales:

http://www.sonicontinuum.com/about/joinus.html

http://www.opengalerie.com

http://www.artincontext.org/register/services.htm

http://www.bitforms.com

http://www.siggraph.org/artdesign

Submit your sites to directories(for free):

submit to google directory: Once you've selected the best category for your site, go directly to that category on dmoz.org and then click "suggest URL." Follow the instructions on the submission and in in less than 2mn you´re done.

 

Festivales:

AIM: Art In Motion

Location: Los Angeles, U.S.A. Organised by: School of Fine Arts, University of Southern California. Frequency: Annual. Subject: Time-based media

Ars Electronica Festival

Location: Linz, Austria. Organised by: Ars Electronica Center. Frequency: Annual. Subject: Art, Technology, and Society. Next issue: September 2004

ART IN OUTPUT

Location: Eindhoven, Netherlands. Organised by: Studium Generale, Eindhoven University of Technology. Frequency: Biennial. Subject: Art & Technology

Art Futura

Location: Spain. Frequency: Annual. Subject: Digital Technologies and New Media.

Art Outsiders

Location: Paris, France. Subject: Art, Technology and Biology

Avanto, Helsinki Media Art Festival

Location: Helsinki, Finland. Frequency: Annual. Subject: Non-conformist music and moving image.

BEAP, Biennale of Electronic Art Perth

Location: Perth, Australia. Frequency: Biennial. Subject: Electronic Art. Next issue: September - November 2004.

Boston Cyber Arts Festival

Location: Boston, USA. Organised by: Boston Cyberarts. Frequency: Biennial. Subject: Art and Technology in all media

Ciberart Bilbao

Location: Bilbao, Spain. Subject: New Technologies, Art, and Communication.

D-Motion

Location: Halle, Germany. Frequency: Annual. Subject: Interactive Media.

DAF, Digital Art Festival Tokyo

Location: Tokyo, Japan. Frequency: Annual. Subject: Japanese digital art.

DEAF

Location: Rotterdam, Netherlands. Organised by: V2_ ,Institute for the Unstable Media. Frequency: Biennial. Subject: Electronic Art

Electrofringe

Location: Newcastle, Australia. Frequency: Annual. Subject: Digital, Electronic and New Media Arts.

Elektra Festival

Location: Montreal, Canada. Frequency: Annual. Subject: Electronic music, digital imagery, and robotics.

EMAF

Location: Osnabrücke, Germany. Frequency: Annual. Subject: Media Art.

EXIT

Location: Creteil, France. Organised by: Maison des Arts, Creteil. Frequency: Annual. Subject: Culture and New Technologies

Festival VIA

Location: Maubeuge, France / Mons, Belgium. Organised by: Le Manege. Frequency: Annual. Subject: New Media Art

Festival Garage

Location: Stralsund, Germany. Frequency: Annual. Subject: Art and new media.

Festival VAE, Festival Internacional de Video/Arte/Electrónica

Location: Lima, Peru. Frequency: Annual. Subject: Video and electronic art.

FILE, Festival Internacional de Linguagem Eletrônica

Location: São Paulo, Brazil. Frequency: Annual. Subject: Digital Culture and New Media.

Futuresonic

Location: Manchester, UK. Subject: Electronic music and media arts.

interactivA

Location: Yucatan, Mexico. Frequency: Biennial. Subject: New Media

International Festival of Electronic Art 404

Location: Rosario City, Argentina. Organised by: Astas Romas. Frequency: Subject: Electronic Art. Next issue: December 2004.

ISEA, International Symposium on Electronic Arts

Location: Varies, nomadic. Frequency: Biennial. Subject: New Media Art, Technology, and Science. Next issue: August 2004, in Helsinki (Finland), Stockholm (Sweden), and Tallinn (Estonia).

Japan Media Arts Festival

Location: Tokyo, Japan. Frequency: Annual. Subject: Digital art, entertaiment, manga, animation. Next issue: February/March 2005.

LA Freewaves

Location: Los Angeles, USA. Frequency: Annual. Subject: Innovative and culturally relevant independent new media from around the world.

MAAP: Multimedia Art Asia Pacific

Location: Various in Asia Pacific area. Frequency: Annual. Subject: Asian-Pacific multimedia art

Machinista

Location: Various, nomadic. Frequency: Annual. Subject: Arts and technology, artificial intelligence in the arts, new human-machine interactions.

Medi@terra

Location: Greece. Organised by: Fournos, center for the Art and the new Technologies. Frequency: Annual. Subject: Art and Technology

Metapod

Location: Birmingham, UK. Subject: Innovation and new practice in digital arts media.

MIMAF, Microwave International Media Art Festival

Location:Hong Kong, China. Organised by: Microwave Co. Ltd. and Videotage. Frequency: Annual. Subject: New media art.

Montreal International Festival New Cinema New Media

Location: Montreal, Canada. Frequency: Annual. Subject: Cinema and New Media.

MUTEK

Location: Montreal, Cananda. Frequency: Annual. Subject: Music, sound, and new technologies.

New Forms Festival

Location: Vancouver, Canada. Frequency: Annual. Subject: Contemporary media arts and culture. Next issue: October 2004.

Pixxelpoint

Location: Nova Gorica, Slovenia. Frequency: Annual. Subject: Computer art

Siggraph Art Show

Location: USA. Organsised by: Siggraph. Frequency: Annual. Subject: Computer related arts

Sónar

Location: Barcelona, Spain. Frequency: Annual. Subject: Advanced Music and Multimedia Art

Stuttgarter Filmwinter, Festival for Expanded Media

Location: Stuttgart, Germany. Frequency: Annual. Subject: Relationships and differences between film, video, and new media.

Subtle technologies

Location: Toronto, Canada. Frequency: Annual. Subject: Art and Science

The First International New Media Arts Exhibition and Symposium

Location: Beijing, China. Organised by: Tsinghua University, ZKM | Center for Art and Media, and V2_. Subject: New media arts. Next issue: June 2005.

Transmediale

Location: Berlin, Germany. Frequency: Annual. Subject: Media Art. Next issue: February 2005

Version

Location: Chicago, USA. Frequency: Annual. Subject: Technology, society, arts, activism, and culture.

Videobrasil International Electronic Art Festival

Location:São Paulo, Brazil. Organised by: Associação Cultural Videobrasil and SESC São Paulo. Frequency: Biennial. Subject: Art and technology.

Vilette Numerique

Location: Paris, France. Frequency: Biennial. Subject: New Media Art

Viper Basel

Location: Basel, Switzerland. Frequency: Annual. Subject: Film, video and new media.

WRO

Location: Wroclaw, Poland. Organised by: WRO Center for Media Art. Frequency: Biennial. Subject: New Media Art

 

 

¿Cómo tener Copyright?: Por 15€ al año ADAGP ofrece a los artistas los medios legales para obtener los derechos de autor. También esta compañía ofrece orientación legal con relación a los derechos intelectuales.

Contadores: Statcounter ofrece visualización gráfica sin coste para su página web. http://www.statcounter.com

Make Money with your web page: Haz dinero con tu página web: con publicidad https://www.google.com/adsense/ o poniendo un botón de donación: http://www.paypal.com